Motory obecně

17.2.2016

Honza "Smrťák" Smrčka

Pokud do modelu nechcete kopat (výrazně se nedoporučuje, shodují se na tom i zahraniční weby), budete potřebovat motor pro pohon podvozku. Při RC driftu se využívají především elektromotory, spalovací (detonační) samozřejmě existují, ale na drift se nepoužívají. A jelikož se drift jezdí především s modely o měřítku 1/10, používají se do nich motory o velikosti 540, vždy se stacionárním pláštěm (aneb motor z letadla v autě nebude fungovat moc dobře…).

Základní dělení motorů je na uhlíkové a bezuhlíkové. K vybranému typu motoru je potřeba mít také vhodný regulátor, aby měl „správný“ počet kabelů a uměl s motorem také pracovat. Poslední poznámkou, než se pustíme do výčtu možností a rozdělení, je to, že oba dva typy motorů lze v drtivé většině časovat a upravovat si tak jejich výkon oproti dalším vlastnostem, ale o tom zas někdy jindy.

 

Motory uhlíkové (brushed, klasické, stejnosměrné)

V krátkosti ke konstrukci uhlíkového motoru. V motoru jsou uhlíky, které by v ideálním případě měly dosedat na kotvu s hřídelí. Přesunem energie do kotvy, a následně do magnetů na kotvě, je vytvářeno elektromagnetické pole na kotvě a plášti motoru (kde jsou opět magnety). Pole na kotvě je přitahováno, kotva se tak pootočí. Podle časování motoru se pole na plášti změní (pootočí o pár stupňů), aby byla kotva dále roztáčena. Výkony motorů se označují v počtu závitů, kdy platí, že čím nižší číslo závitu, tím je motor výkonnější (rychlejší). V dnešní praxi se uhlíkové motory na drift používají minimálně, a to především z důvodu nutné, a časté, údržby a špatné účinnost a výkonu.

Výhody:

  • Cena (často výrazně nižší oproti bezuhlíkovým motorům)
  • Jednodušší zapojení
  • Jednoduchá změna rotace kotvy (pouze prohození kabelů)

Nevýhody:

  • Nutnost časté celkové údržby
  • Nižší výkon
  • Více náchylné na opotřebení

Stejnosměrný motor

Stejnosměrný motor

 

Motory bezuhlíkové (brushless, střídavé)

Bezuhlíkové motory se velmi často označují jako střídavé, i když to může často zavádět k omylům, že v motorech probíhá střídavý proud jako v elektrické zásuvce. To však není výrazně důležité a střídavý motor je již plně zdomácnělý a používaný výraz. Střídavý motor pracuje na principu spínání magnetů v určité sekvenci uvnitř motoru (jak v plášti, tak na kotvě) a kotva tak začne rotovat. Výkonově se střídavé motory dělí podle závitů a popřípadě podle údaje „kV“ (někdy označované jako otáčky na 1 Volt).  Opět většina střídavých motorů lze časovat (buď to přímo na motoru, nebo pomocí regulátoru a programovací karty).

V ČR na RC drift závodech většinou nenalezneme přepsaný počet závitů pro motory, ovšem celosvětově nejpoužívanější na RC drift jsou 10,5T (závitové) střídavé motory. V případě použití i podobných vnitřních převodů, jsou modely zhruba stejně rychlé a dokážou se krásně a kvalitně kopírovat a to je to, co přece chceme vidět!

Pozn.: Stejné označení počtu závitů u stejnosměrného a střídavého motoru ovšem neznamená stejný výkon. Obvykle má, při stejných závitech, střídavý motor nižší výkon, ovšem se svými výhodami (viz. níže).

 Yokomo 10,5T

Yokomo ZERO brushless motor 10,5T

 

Základní dělení střídavých motorů:

Bezsenzorové – Většinou levnější, ale regulátor musí vyslat impulz, aby věděl jak má motor nastavenou kotvu a mohl se roztočit. V praxi to znamená většinou škubání motoru a modelu v nízkých otáčkách.

Senzorové – Motor je spojený s regulátorem, kromě 3 kabelů, ještě malým 6-10 pinovým kabelem. Regulátor pomocí kabelu a senzoru získává informace o natočení kotvy a dochází k plynulému rozjezdu i na nízké otáčky.

 

Senzorový motor

Senzorový motor

Bezsenzorový motor

Bezsenzorový motor

 

Výhody pro oba typy střídavých motorů:

  • Stálý výkon
  • Téměř bezúdržbový systém
  • Vysoká účinnost

Nevýhody

  • Vyšší cena (oproti stejnosměrným)
  • Většinou je potřeba použít LI-pol baterie 
  • Potřeba regulátoru pro střídavé motory

 

 

Takže na závěr otázka „Co je nejlepší…“

Bohužel na to nedokáže asi nikdo odpovědět a je jen na každém z nás (a jeho finančních prostředcích), co si vybere a co bude používat, jaký typ motoru si vybere, jakou značku atd. atd. atd. …

 

Keep drifting fun!

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Novinky

CROSS GAMES EUROPE 2017

25.10.2017

CROSS GAMES EUROPE 2017Myslím si, že k tomu není co víc říct... Opět skvělá šance... Více info zde:
http://www.yeda-shop.eu/CROSS-GAMES-EUROPE-2017-a2_18.htm  

Více

Nissan S14 Boss B110 Sunny

19.1.2017

Nissan S14 Boss B110 SunnyNissan S14 BOSS V2 od firmy HPI naplno rozvířil RC drifterské vody. Nevíme jak je to s licencí co si firmy mohou a nemohou dovolit, ale každopádně firmy APlastic přichází se svou...

Více

Novinky na YEDA-SHOP

19.1.2017

Novinky na YEDA-SHOPNení to tak dávno, co jsme psali o novinkách na YEDA shopu a už "musíme" psát znova! Viki tentokrát naskladnil díky nejen od společností MIKUNI, TOPLINE a SPICE, ale i díly od nové...

Více

YEDA Set-Up driftpárty 2017

2.1.2017

YEDA Set-Up driftpárty 2017Co k tomu říct? Už skoro pravidelná drift akce, kdy se nejedná o závody, ale prostě jen o možnost poježdění, set-up podvozků a setkání s RC drifterama, zkušení ale i nováčci. Plno...

Více

Novinky na YEDA-SHOP

30.12.2016

Novinky na YEDA-SHOPTomáš Viki Viktora opět přidal plno novinek a naskladnil to, co nebylo skladem od firem Overdose a D-Like. Více uvidíte přimo na...

Více

Starší novinky

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci