Set-Up Meca

24.3.2015

MECA

Zdravím všechny co rádi jezdí bokem napřed.

V následujících řádcích se Vám pokusím poskytnout několik rad ohledně nastavení driftového podvozku, popíšu Vám jednotlivé prvky set-upu a jejich funkci.

Začneme u tlumičů

Co ovlivňuje tuhost tlumiče, kterou nastavujeme za pomoci oleje a pružin?

1. trakce
2. kluznost

1. Trakce: čím tvrdší tlumiče použijeme, tím bude mít auto větší trakci, ale pokud to přeženete, setkáte se s problémem. Při tandemu se bude dost možná stávat, že vám auto bude tahat až moc na vnitřní stopu zatáček a budete se dostávat přední nápravou před soupeřovo auto a navíc bude auto možná i málo přetáčivé. V tento moment se nám trakce prolíná s 2. bodem a tím je kluznost - zdá se vám, že auto jde špatně do driftu, použijete měkčí nastavení tlumičů a hned pocítíte změnu. Ale pozor, když budou až moc měkké, přijdete o rychlost :-)

Je tedy důležité najít střed mezi oběma hledisky pro ideální set-up tlumičů.

01

Pokračovat budeme váhou auta

Zde použiji příklad z praxe. Když jsem byl na mistrovství Evropy v Holandsku tak jsem se po celou dobu potýkal s problémem a tím bylo neklidné chování mého auta o proti většině startovního pole. Dokázal jsem jet dobrou stopu i kopírovat soupeře, ale oproti nim se moje auto pořád tak zvláštně rozhazovalo a byla potřeba ho pořád krotit. V čem byl problém jsem zjistil až letos na Model Hobby. Šlo právě o váhu auta, bylo moc lehké a váha, kterou jsem na podvozek přidal auto opravdu zklidnila v driftu stabilizovala, drift byl mnohem příjemnější a klidnější jak v rychlých, tak v dlouhých táhlých sekcích tratě.

Důležité je rozmístění váhy, ideální je dosáhnout co nejnižšího těžiště podvozku. Závaží umístěte například na ramena nebo našroubujte na těhlice tak, aby váha nebyla na tlumičích. Jednoduše řečeno, čím níž, tím líp :-)

Rozmístěním váhy je také myšleno to, jak je samotný podvozek zkonstruován.

Máme předomotorové podvozky, podvozky s motory před zadní nápravou, s motorem za přední nápravou atd. a od tohoto hlediska se potom odvíjí celé nastavení podvozku.

Dostáváme se k nastavení geometrie podvozku a začneme u záklonu rejdového čepu přední nápravy.

Hodnota záklonu rejdového čepu, která je udávána ve stupních by měla být přiměřena velikosti CS vašeho auta. Použiji opět příklad z mé praxe. Když jsem stavěl svého xraye na drift a udělal jsem na něm poměrně už vyšší CS a to 1:75, setkal jsem se s problémem a tím byla malá odezva řízení kvůli které se mi kolikrát nepodařilo přehodit auto z jednoho driftu do druhého. Xray měl v základu záklon rejdového čepu 4 stupně a po zvýšení na 10 stupňů za pomocí jiných céček bylo po problému. Funguje to i opačně, pokud budete mít velký záklon a malé csko bude mít vaše auto až moc velkou odezvu na řízení a stane se neovladatelným.

Velikost záklonu rejdového čepu měníme také v závislosti na velikosti tratě.

To znamená: Veká trať-klidnější auto = menší záklon rejdového čepu

Malá trať- větší reakce na řízení = větší záklon rejdového čepu

Sbíhavost a rozbíhavost náprav

Zadní náprava: Pokud máme auto nedotáčivé zmenšíme sbíhavost, aby se auto dostalo do většího úhlu a bylo tak přetáčivější. V opačném případě sbíhavost zvětšíme, abychom auto zklidnili a nejelo nám tak velký úhel.

Záleží na skladbě zatáček, velikosti tratě a povrchu, stejně jako u ostatních parametrů.

Přední náprava: Je auto moc tupé v přehozech, reakce a odezva na řízení je moc pomalá? Nastavte větší rozbíhavost a auto začne hned víc reagovat na přední nápravu. Naopak, pokud je auto příliš divoké a na řízení reaguje až moc citlivě, nastavte menší rozbíhavost, popřípadě se nebojte vyzkoušet nulovou rozbíhavost nebo i malou sbíhavost okolo 1 až 2 stupňů.

03 

Odklony na nápravách

Odklonem kol na zadní nápravě řešíme hlavně kluznost auta, v závislosti na různých površích se nastavení této hodnoty mění, nikdy nemůže fungovat stejná hodnota totožně na různých površích.

Nastavení odklonu se hodně prolíná s nastavením sbíhavosti a rozbíhavosti. Můžeme si toho všimnout i při samotném nastavování geometrie, když změníme sbíhavost, tak se nám změní trochu i odklon a naopak.

Odklonem na přední nápravě řešíme kluznost této nápravy, ale také reakci řízení. Menší až nulový odklon = pomalejší odezva a klidnější auto. Naopak větší odklon zajistí rychlejší odezvu řízení.

Dalším hlediskem jak lze ovlivnit chování auta na trati je použití disků s různým offsetem.

Já sám jsem se přesvědčil o tom, že auto na kolech s větším ofsetem má mnohem menší kluznost než auto na offsetech menších.

Také si můžeme pomoci karosářskou úpravou :-)

Jde o křídlo - pokud máme dlouhou trať s táhlými úseky a potřebujeme klidné auto, je dobré použít velké křídlo s velkými bočnicemi, aby nám auto drželo menší úhel a tolik se nepřetáčelo.

Naopak na malé technické trati, kde jedna zatáčka střídá druhou a potřebujeme rychlou odezvu není na škodu křídlo úplně sundat.

Pro ideální nastaveni je důležité všechny tyto faktory skloubit dohromady a naučit se za pomocí testování v jaké závislosti na sobě vzájemně fungují. Dále je třeba se naučit pracovat s různými povrchy na kterých vždy bude fungovat trochu jiné nastavení a v neposlední řadě s rozložením váhy auta, které máte k dispozici. Vždycky, když se mě někdo zeptá na ideální set-up, tak se pousměji, protože univerzální, ideální set-up dle mého názoru neexistuje. Každému jezdci vyhovuje něco jiného i z toho důvodu jsem tento článek postavil tímto způsobem, kde jsem se vám snažil přiblížit, jak jednotlivé prvky set-upu fungují a nenutil jsem vám nějakou svou, pro mě ideální koncepci.

Moje moto závěrem: „Ruce jsou základ, technikou tomu jdeš naproti, ale nastavit to prostě musíš“

Keep drifting fun borci!!!

05

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

Set-Up Meca - koberec

Set-Up Meca - koberec

20.3.2016

Technika

Honza "Smrťák" Smrčka

Tomáš "Meca" Weidling opět sdílí  jeho set-up MST podvozku, tentokrát na koberec a koberec v YEDA aréně. Opět platí, že je to jedna z možností pro nastavení a nebo odrazový můstek pro váš set-up.  Autor: Tomáš "Meca" Weidling

0

Více

Set-Up Meca - kluzký povrch

Set-Up Meca - kluzký povrch

14.3.2016

Technika

Honza "Smrťák" Smrčka

Tomáš "Meca" Weidling s námi podělil o jeho set-up MST podvozku pro kluzké tratě (např. na parketách), tentokrát formou videa. Samozřejmě set-up nemusí všem plně vyhovovat, ale rozhodně poslouží jako kvalitní odraz pro vaše nastavení.  Autor: Tomáš "Meca" Weidling

1

Více

Novinky

CROSS GAMES EUROPE 2017

25.10.2017

CROSS GAMES EUROPE 2017Myslím si, že k tomu není co víc říct... Opět skvělá šance... Více info zde:
http://www.yeda-shop.eu/CROSS-GAMES-EUROPE-2017-a2_18.htm  

Více

Nissan S14 Boss B110 Sunny

19.1.2017

Nissan S14 Boss B110 SunnyNissan S14 BOSS V2 od firmy HPI naplno rozvířil RC drifterské vody. Nevíme jak je to s licencí co si firmy mohou a nemohou dovolit, ale každopádně firmy APlastic přichází se svou...

Více

Novinky na YEDA-SHOP

19.1.2017

Novinky na YEDA-SHOPNení to tak dávno, co jsme psali o novinkách na YEDA shopu a už "musíme" psát znova! Viki tentokrát naskladnil díky nejen od společností MIKUNI, TOPLINE a SPICE, ale i díly od nové...

Více

YEDA Set-Up driftpárty 2017

2.1.2017

YEDA Set-Up driftpárty 2017Co k tomu říct? Už skoro pravidelná drift akce, kdy se nejedná o závody, ale prostě jen o možnost poježdění, set-up podvozků a setkání s RC drifterama, zkušení ale i nováčci. Plno...

Více

Novinky na YEDA-SHOP

30.12.2016

Novinky na YEDA-SHOPTomáš Viki Viktora opět přidal plno novinek a naskladnil to, co nebylo skladem od firem Overdose a D-Like. Více uvidíte přimo na...

Více

Starší novinky

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci