Podvozky obecně

20.4.2015

Mad Max

Podvozek je to co dělá model modelem. Je úplně jedno jakou máte karoserii, kolik má spoilerů, nebo jak brutální máte disky kol. Důležité je to, co je pod karoserií. To co dělá z modelu fungující stroj. 

Z hlediska použití a zároveň z hlediska financí, se dají podvozky rozdělit na "Low-end" a "Hi-end" podvozky.  Kvalita podvozků, funkčnost a i cena podvozků v těchto dvou kategoriích mohou značně lišit. Můžete si koupit naprosto obyčejný podvozek za 3 tis. a nebo závodní speciál za 20 tis. Pod karoserií to sice nebude vidět, ale velký rozdíl bude ve výkonu, který podvozek předvede. Samozřejmě jsou důležité i jiné prvky vybavení a v neposlední řadě i natrénované ruce, ale dnes se prostě bez kvalitního podvozku na závodech jezdec neobejde.

Low-End podvozky

(Tamiya TT-01, TT-02, LRP E10, HPI Sprint2, Maveric Strada, atd)

01: TT-0102: E10

05: Sprint 2

Tyto podvozky jsou většinou celoplastové a jejich pořizovací cena se pohybuje cca od 2500-6000 tis. kč. a často se jedná i o podvozek osanený elektrem. Jsou určené především pro začátečníky a nebo pro hobby jezdce, kteří spíš něž závodní dránu navštíví parkoviště. Není na tom nic špatného. Každý jezdí tak, jak ho to baví. U těchto podvozků je třeba uvědomit si jednu důležitou věc. Většina výrobců těchto lacinějších výrobků, prostě vezmou svůj on-road podvozek, obují ho na drift pneu, dají mu pár vylepšených dílů, do názvu přidají ono magické slovo "Drift" a na krabici dají obrázek závodního speciálu letícího driftem a začnou ho nabízet jako driftový speciál. Proč ? Protože prostě potřebují zaplnit mezeru ve svém sortimentu, protože drift je populární, protože všichni výrobci mají v nabídce něco podobného, protože si prostě chtějí urvat kus prodejů i pro sebe. Opět na tom není nic špatného. Je to prostě obchod. Ale potencionální zákazník by měl vědět, co od daného výrobku má čekat. Prodejce vám samozřejmě řekne, jak je to super, jak to driftuje atd. Ale zkuste před nákupem kontaktovat pár lidí z oboru, co jezdí po závodech. Tihle kluci mají už něco za sebou a dokáží poradit. A nejde jim o vydělanou provizi jako obchodníkovi. Také se zkuste informovat, zda je vůbec možnost na ten váš podvozek sehnat volnoběžku, poloosy s lepším úhlem rejdu atd. Například volnoběžku dnes jezdí 95% jezdců a je pak smutné, když máte model, chcete driftovat a bez volnoběžky to jde obtížně.

03: E10 Monster Energy 04: E10 Discount Tire06: Sprint 2 Sport

Tyto podvozky většinou nedovolují ani moc dokonalé nastavení celkové geometrie podvozku a tím se dostáváme k dost zásadní věci a tou je tuning. Skoro na každý podvozek se dá sehnat nějaké vylepšení. Ale je třeba si uvědomit, že pokud nasypete peníze do tuningu Low-End podvozku, tak z něho nikdy žádnou "super pecku" neuděláte a při případném prodeji, vám nikdo peníze proinvestované nezaplatí. 

Většinou se odehrává stejný příběh pořád dokola. Člověk vidí na youtube perfektní videa z japonska s driftujícíma modelama a chce to zkusit. Pak zjistí, že to není úplně tak laciný koníček, nenechá si poradit od zkušenějších a prostě koupí nejlacinější podvozek s označením "drift". Většinou se jedná o RTR ve kterém je nevýkonný motor, slabá baterie atd. Začne zkoušet driftovat a zjišťuje, že to prostě není ono, jako na těch videích. Tak se začne pátrat po vylepšeních a tuningu. Nákupy v plném proudu, montování, ladění a výsledek možná sice o trošku lepší, ale stále to není ono. A tak pořád dokola. Pak následuje návštěva první driftové akce, kde má možnost svézt se s opravdu driftovým speciálem a doma se podvozek ihned fotí a jde k prodeji, často hluboce pod pořizovací cenou. Sečtením nákladů na pořízení podvozku a tuningu, často vychází částka za kterou by se dal rovnou koupit závodní podvozek. Vím, že to zní dost divoce, ale tohle je prostě realita. Sám jsem si prošel podobným příběhem s naladěným TTčkem. Nikoho jsem neznal, kdo by poradil a tak jsem tunil a ladil a stejně to bylo k ničemu. 

Samozřejmě očekávám, že se najdou lidi, co budou budou hlásat jak jsou i tyto podvozky super a konkurenceschopné, ale zcela na rovinu, koukněte na ty videa na youtube co se všem tak líbí, koukněte na výsledky závodů .......... jsou tam někde tyto podvozky ??? Nejsou. Takže pokud chcete mít doma pěkný model driftového auta a je vám celkem jedno jak driftuje, tak toto je kategorie pro vás. Ale pokud máte chuť změřit síly na závodech, nebo prostě chcete model co umí jezdit driftem tak jako auta 1:1, tak postupte do další kategorie.

 

Hi-End podvozky

(Yokomo DIB, DPM, DPR, Overdose Vacula a Dival, podvozky MST atd)

007: Yokomo DIB007: Yokomo DIB

009: Overdose Vacula010: Overdose Dival

Toto je kategorie závodních podvozků a drtivá většina výrobců se zabývá hlavně výrobou driftových speciálů, speciálních dílů atd. Takže zde se dá očekávat, že už kupujete kvalitu, která bude fungovat. Samozřejmě, tomu bohužel odpovídá i cena. Ta se většinou pohybuje od cca 10-25 tis. kč. za holý podvozek. Za takovou cenu dostanete materiály jako carbon, hliník, titan atd. Prostě podvozky umožnující maximální využití veškerého možného nastavení geometrie podvozku. A s tím jak jde veškerý pokrok v driftu kupředu, jak se zvyšují nároky na jízdní styl, tak pokud má člověk závodní ambice, tak jiná cesta nevede. 

Tyto podvozky je možno také upgradovat. Dostupné jsou konverzní kity, lepší řízení, lepší ramena atd. Ale většinou tyto podvozky fungují skvěle už v základu, nebo je potřeba třeba jen pár drobných úprav a budete spokojeni. Ale záleží jen čistě na vás, jestli chcete z perfektního podvozku, vyždímat ještě trochu víc a nebo z něj udělat navíc ještě designovou bombu. 

Každopádně tyto podvozky už nejsou dětské hračky. K jejich údržbě budete potřebovat speciální nářadí a k nastavení měřící přípravky. Dalo by se říci, že každý milimetr, či stupeň nastavení, ovlivní citelně chování podvozku, takže často budete potřebovat zručné ruce chirurga :)

 014: Tuning015: Rc Doctor

 

 

 

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

SAKURA D4 by Pepa Marek

SAKURA D4 by Pepa Marek

8.5.2016

Technika

Honza "Smrťák" Smrčka

Sakura D4 pomalu dostává i na české tratě, poprosil jsem tedy jednoho z majitelů tohoto podvozku, jestli by pro RCDrifting nenapsal pár řádků o podvozku, na co si dát pozor apod. Tímto také děkujeme právě Pepovi Markovi za recenzi podvozku. Ale už k samotnému článku... Jelikož jsem byl požádán,...

0

Více

MST XXX-D VIP by Meca

MST XXX-D VIP by Meca

12.4.2016

Technika

Meca

Poprosil jsem Mecu, zda by nenapsal něco o svém podvozku. Vzhledem k tomu, že je to vlastně jediný kus v ČR, a tím pádem i trochu unikát, sem rád, že se do toho Tom opřel a pořádně se rozepsal o svém příběhu s MST.  Díky Tome !    (MAX)     OBECNĚ Zrovna začínala sezona 2014 a já jsem stál...

0

Více

Jak začít ..........

Jak začít ..........

3.4.2016

Technika

Mad Max

Začíná nová sezona, začínají se pořádat akce a v neposlední řadě i počasí dovoluje vyrazit s modelem ven. Na tohle jsme čekali asi všichni. A zároveň začíná přibývat i nových lidí, co chtějí začít driftovat a řeší s čím a jak začít. Stále se opakují dotazy na podvozky pro začátek a na vybavení....

1

Více

Příběh Honzy Bednáře (Yokomo DIB)

Příběh Honzy Bednáře (Yokomo DIB)

21.4.2015

Technika

Mad Max

Často se na mě obrací lidé s dotazy s čím začít driftovat. Všem se snažím poradit a najít nějaké rozumné řešení. Ale je i spousta lidí, co se mnou dlouze debatují, píší desítky emailů, já jim odpovídám a nakonec poděkují za rady a stejně si koupí nějaký totální nesmysl a doufají, že se všichni...

0

Více

Podvozky konstrukčně

Podvozky konstrukčně

21.4.2015

Technika

Mad Max

V tomto článku se pokusím rozdělit podvozky z hlediska konstrukce a pohonu.  POHON Pro přenos síly se používá buď kardan nebo systém s ozubenými řemeny. Každý typ má svá pro a proti a samozřejmě každému jezdci vyhovuje něco jiného. Pohon kardanem přináší bezúdržbovost a lehkost. Negativa jsou...

0

Více

Novinky

CROSS GAMES EUROPE 2017

25.10.2017

CROSS GAMES EUROPE 2017Myslím si, že k tomu není co víc říct... Opět skvělá šance... Více info zde:
http://www.yeda-shop.eu/CROSS-GAMES-EUROPE-2017-a2_18.htm  

Více

Nissan S14 Boss B110 Sunny

19.1.2017

Nissan S14 Boss B110 SunnyNissan S14 BOSS V2 od firmy HPI naplno rozvířil RC drifterské vody. Nevíme jak je to s licencí co si firmy mohou a nemohou dovolit, ale každopádně firmy APlastic přichází se svou...

Více

Novinky na YEDA-SHOP

19.1.2017

Novinky na YEDA-SHOPNení to tak dávno, co jsme psali o novinkách na YEDA shopu a už "musíme" psát znova! Viki tentokrát naskladnil díky nejen od společností MIKUNI, TOPLINE a SPICE, ale i díly od nové...

Více

YEDA Set-Up driftpárty 2017

2.1.2017

YEDA Set-Up driftpárty 2017Co k tomu říct? Už skoro pravidelná drift akce, kdy se nejedná o závody, ale prostě jen o možnost poježdění, set-up podvozků a setkání s RC drifterama, zkušení ale i nováčci. Plno...

Více

Novinky na YEDA-SHOP

30.12.2016

Novinky na YEDA-SHOPTomáš Viki Viktora opět přidal plno novinek a naskladnil to, co nebylo skladem od firem Overdose a D-Like. Více uvidíte přimo na...

Více

Starší novinky

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci